پیامبر اسلام (ص) می فرماید
۞ «بهترین امور، حد وسط و میانه و حالت اعتدال آنها است و باید دوست داشتنی ترین امور در نزد تو، حد وسط و معتدل آنها در حق باشد» (مستدرک الوسائل، ج ۸: ۲۵۵) ۞
Wednesday, 18 September , 2019
امروز : چهارشنبه, ۲۷ شهریور , ۱۳۹۸ - 19 محرم 1441
شناسه خبر : 10788
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲ | ارسال توسط :

يك گام به پيش؛دو گام به پس

به‌بهانه واکنش اصلاح‌طلبان به یک نامه؛ راه سوم: هر ايده سياسى يا اجتماعى از دو امكان برخوردار است ،امكان انتزاعى ايده و امكان انضمامى ايده. به همين نسبت علاقمندان ،فعالان و مروجين ايده ها نيز به نحوى خود را در اين دو امكان تعريف ميكنند البته بعضى از همين علاقمندان و فعالان هم پوشانى اين […]

يك گام به پيش؛دو گام به پس
به‌بهانه واکنش اصلاح‌طلبان به یک نامه؛

راه سوم: هر ايده سياسى يا اجتماعى از دو امكان برخوردار است ،امكان انتزاعى ايده و امكان انضمامى ايده. به همين نسبت علاقمندان ،فعالان و مروجين ايده ها نيز به نحوى خود را در اين دو امكان تعريف ميكنند البته بعضى از همين علاقمندان و فعالان هم پوشانى اين دو امكان را نيز مورد پيگيرى قرار ميدهند.

بديهى است كه ايده در ساحت ناب خود با امكان انتزاعى خود ظهور و بروز پيدا ميكند اما براى تعين خارجى و عينى بايد امكان انضمامى نيز ظهور كند. ايده مدرن در جامعه ايرانى با مشروطيت بطور منسجم تر وارد زيست جامعه ايرانى شد،از همان ابتدا بين اين دو اردوگاه (امكان انتزاعى و امكان انصمامى ايده) امكان تفاهمه فراهم نشد.

بطور مثال يك نمونه تاريخى را ارايه ميدهم .ناصرالملك از شخصيت هاى مهم دوره قاجار است،او اولين كسى بود كه در دانشگاه آكسفورد به عنوان اولين ايرانى مشغول به تحصيل شد. ناصرالملك چه زمانى كه به عنوان مترجم در دربار بود و چه زمانى كه وزير ماليه شد و بعدوزير الوزراء و در نهايت نايب السلطنه شد تلاش هاى فراوان كرد آورده هاى مشخص و عينى در جهت مدرن كردن سيستم داشته باشد.

ترجمه آثار شكسپير،تدوين كتابچه هاى قانون براى نظم ونسق دادن به امور مالى كشور ، انجام اقدامات اصلاحى در وزارت ماليه از تغيير شكل فيزيكى وزارت ماليه مانند استفاده از ميز و صندلى تا تغيير در روش هاى كهنه مالياتى و رسيدگى به حساب ها و ايجاد مميزى تا تغيير در مناسبات عوامل ماليه و قطع مواجب بگيران دربار.

مع الوصف در بخش انتزاعى ايده مدرن سازى جامعه ايرانى كه روشنفكران عمدتا در اين بخش قرار داشتند با او ميانه خوبى نداشتند و او را مشروطه خواه نميدانستند اگرچه بسيارى از همين روشنفكران بعدها در سن كهنسالى خود نسبت عقيده شان در مورد ناصرالملك تجديد نظر كردند، مثلا مهدى ملك زاده كه از منتقدين ناصرالملك بود بعدها به صراحت تجديد نظر خود را چنين اعلام ميكند…«امروز كه تجربه جاى احساسات راگرفته و اطلاعات جامع بيشترى به آنچه كه در آن زمان ميگذشت دارم ،تصديق ميكنم كه ناصرالملك را خائن خواندن از انصاف دور بوده است…»

واقعيت اين است كه ايده اصلاح طلبى بسان همه ايده ها از دو امكان ذكر شده (امكان انتزاعى و امكان انضمامى) برخوردار است. وضعيت مطلوب اين است كه اصلاح طلبى در ايران محل تجميع اين دو امكان باشد تا بتوان پروژه اصلاحات قرين موفقيت شود اما واقعيت موجود نشان ميدهد علاقمندان و فعالان بخش انتزاعى (آرمان گرايان) به آورده هاى بخش انضمامى اصلاح طلبى(تكنوكرات ها) توجه چندانى نميكنند و شايد در بعضى مواقع بى مهرى هم ميكنند.

واقعيت اين است بايد بپذيريم كه كرباسچى در دوره شهردارى خود زير ساخت هاى عينى اصلاح طلبى را فراهم كرد،مثلا فرهنگ سرا ها شيوه اصلاح طبانه بودن را به عمق محلات برد! اما دوستان بخش انتزاعى (آرمان گرايان)اصلاح طلبى، براى هاشمى كتاب عاليجناب سرخ پوش را نگاشتند!

دوستان اصلاح طلب ما حتما عنايت دارند كه ثابت قدم با مدرن سازى و شيك كردن شهر زير ساخت هاى اين ايده را فراهم ميكند و با يك نامه -هرچند هم ادبيات و منطق آن نامه مورد قبول بنده هم نبود- نبايد يك فرايند شروع شده را چنين سريع به مسلخ فراموشى برد! هر مشكل و مساله اى راه حل خود را دارد؛ نميدانم چرا دوستان مرتب علاقمند به نوشتن كتاب عاليجناب سرخ پوش هستند؟!

مشاورعالی شهردار رشت

|
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.