پیامبر اسلام (ص) می فرماید
۞ «بهترین امور، حد وسط و میانه و حالت اعتدال آنها است و باید دوست داشتنی ترین امور در نزد تو، حد وسط و معتدل آنها در حق باشد» (مستدرک الوسائل، ج ۸: ۲۵۵) ۞
Monday, 10 December , 2018
امروز : دوشنبه, ۱۹ آذر , ۱۳۹۷ - 2 ربيع ثاني 1440
شناسه خبر : 16781
  پرینتخانه » پربیننده ها, پیشنهاد سردبیر, درباره اعتدال, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱ | ارسال توسط :

اعتدال چه می گوید و اعتدالی کیست

راه سوم: اعتدال ، نقطه وسط میان افراط وتفریط است اعتدال ، ایستادن در نقطه ثقل برای برقراری توازن و تعادل است . اعتدال ، زیستن منعطفانه است که در آن جزمیت و تندخویی جایی ندارد . اعتدال پلی است میان آرمانگرایی و واقع گرایی . اعتدال از آرمانگرایی متوهمانه جلوگیری می کند . اعتدال […]

اعتدال چه می گوید و اعتدالی کیست

راه سوم: اعتدال ، نقطه وسط میان افراط وتفریط است

اعتدال ، ایستادن در نقطه ثقل برای برقراری توازن و تعادل است .

اعتدال ، زیستن منعطفانه است که در آن جزمیت و تندخویی جایی ندارد .

اعتدال پلی است میان آرمانگرایی و واقع گرایی .

اعتدال از آرمانگرایی متوهمانه جلوگیری می کند .

اعتدال به دنبال مسیرهای واقع بینانه و در جستجوی مقصد های دست یافتنی است .

اعتدال نه درپی سرکوپ و خاموش کردن نیازهای فطری است و نه راضی به لجام گسیختگی و سرگشتگی غرایز آدمی .

اعتدال ، یعنی در امتداد زندگی با تغییر شرایط تغییر موضع را پذیرفتن .

(( رویکرد اعتدالی درساحت سیاست ))

_ سیاست علم الویتها و مقدورات است _

اعتدال از منظر سیاسی ، میانه گویی ومیانه نشینی نیست بلکه درک درست و واقع بینی امور جامعه است . در انتخاب و تعیین الویت ها، عاقلانه می اندیشد .

مهمترین شاخصه اعتدال گرایی ، قانون گرایی است و اعتدال خود قانون الهی است . قانونی که عقل گریز نیست. قانونی که در آن خرافه و اوهام راهی ندارد و میزان سنجش قوانین بشری است .

از ویژگیهای مهم رویکرد اعتدالی درعرصه سیاسی ، حکمرانی توام با انعطاف است .

حکمران اعتدالی همواره پیام آور امید است . امید به معنای ؛ خوش بینی ، و قضاوت نیکو به آینده .

در رویکرد سیاسی از منظر اعتدالی : هیچ چیز سیاه و سفید مطلق نیست .

هیچ دشمنی و هیچ دوستی برای همیشه ثابت و پایدار نیست .

در قراردادها و داد و ستدهای اجتماعی ، انتخاب خوب مطلق وجود ندارد بلکه انتخاب، میان انتخابهایی است که ضرر کمتری می رساند .

روشنفکر اعتدالی به جای آنکه فهم خود را به مردم تحمیل کند تلاش می کند تا مردم را بفهمد .

کنشگر سیاسی اعتدالی به دنبال مطالبات رادیکالی نیست و مانع از پرداختن آن می شود .

مبنای کنشگر اعتدالی مبتنی بر رفتار لیبرال منشانه (آزادیخواهانه) بوده و ضمن پذیرش تنوع سلایق ، تخالف نظر و چند صدایی ، تلاش می کند تا به هم صدایی قانونی منجر شود .

کنشگر اعتدالی از ((هم صدایی قانونی)) تمکین می کند :

پس از طرح دیدگاهای متفاوت وگاه مخالف و متضاد درانتخابات _ ریاست جمهوری ، مجلس وشوراها _ تصمیم نهایی جمع را برای همگان لازم الاجرا می داند و می بایست از آن دفاع کند و یا بجای ناله، سکوت اختیار کند .و یا برای تصحیح و اصلاح آن ، باز در مسیر قانون گام بردارد.

سردمداران و کنشگران سیاسی اعتدالی نجیب و عاقل هرجریان سیاسی نباید عرصه و میدان داری را به افراد و گعده های تندروی درون جریانی واگِذار کنند .

کنشگر اعتدالی درمقابل تند روها نه مرعوب می شود و نه عقب نشینی می کند .

کنشگر اعتدالی همچون تندروها اهل شعارهای بلند وعمل های کوچک نیست .

شعار به وسع و توان جامعه سر می دهد و به شرط فراهم بودن بستر در جامعه وعده به عمل می دهد .

منتقد اعتدالی درپی نشان دادن راه درست است نه تخریب حریف و رقیب .

مودب است و منصف و اخلاق مدار .

فارغ از هر مشرب و کیشی ، اهل گفتگوست، در لسانش، تهمت و دروغ و تهدید نیست.حس امنیت در فضای گفتگو و جامعه می پراکند .

کنشگر اعتدالی نه در فکر و نه در عمل به دنبال حذف و سرکوب دیگر جریانهای رقیب نیست . چون نیک می داند :

(( نه ممکن است و نه مطلوب ))

اعتدال ، هم مشی است و هم منش .

اعتدال یک گفتمان است چون مبتنی بر یک نظام فکری است .

پارادایم های اعتدال نخست به موضوعات فرهنگی تکیه و تاکید دارد و سپس چتر خود را بر دیگر حوزه ها می گستراند و در کارکردها و کارآمدی پارادایم های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی اثر بی بدیل می گذارد .

اعتدال هم راهبرد ، هم خواسته و هم افق اهداف تعالی بخش است که آدمی درپی اوست .

اصولگرایی گفتمانی است با اهدافی معین لیکن با قرائت ها و راهبردهای متفاوت .

اصلاح طلبی یا اصلاح امور ، یک خواسته و مطالبه است با گفتمانها و خاستگاه های متفاوت به دلیل تنوع در انگیزه ها و مطالبات طالبان و حامیان آن ، با راهبردها و اهداف گوناگون.

کنشگر اعتدالی براین باور است :

تحقق سعادت و روند توسعه یافتگی کشور نیازمند و مستلزم نوعی مشارکت جمعی است که منجر به انسجام ملی شود تا کشور در صورت لزوم بتواند در مقابل تکانه های حوزه های مختلف داخلی و خارجی و نیز دربرابر اجماع ناعادلانه و ناجوانمردانه بین المللی ایستادگی و مقاومت کند.

سخن پایانی اینکه ، از لینکلن نقل است که می گفت : هر زمان خواستید منش کسی را آزمایش کنید به او قدرت بدهید .

باور راقم این مقال آنست که فارغ از جنسیت و مشرب ، بی دغدغه به شخصیتهای اعتدالی قدرت بدهید و گمان بد مبرید که اگر خیرشان اندک و یا حتی خیری نرسانند حتما شری نمی رسانند.

|
به اشتراک بگذارید
  1. حمیدرضا جمال زاده :
    ۰۱ خرداد ۹۶

    زنده باد مشی اعتدال
    بسیار عالی و جامع بود

  2. مجید نیکخواه :
    ۰۲ خرداد ۹۶

    رهرو آن نیست که گه تندو گهی خسته رود /رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود /
    موضوع از آنجا که میانه روی را شالوده قرار میدهد قابل تقدیر و تحسین است و چه زیبا حدیث شریفه “خیر الأمور،اوسطها” را تداعی میکند . اما ایجاد توازن بین افراط وتفریط و جهد در عدم لغزش در این بازه ، خودش نیاز به تجارب بسیار دارد که بخشی از آن اکتسابی است و بخشی دیگر ذاتی .خداوند در آیه ۱۹ سوره مبارکه قرآن میفرماید ؛ در رفتارت میانه رو باش “واقصد فی مشیک”
    خدا بیامرزد حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را …

  3. دادفر :
    ۰۴ خرداد ۹۶

    باسلام و ادب محضر استاد فرهیخته و عزیزم.

    پیروز کسی است که با زیبایی امید,آینده را بیاراید.

    مثل همیشه بسیار عالی, درست و کامل در خصوص اعتدال نگارش کرده اید و این قابل تقدیر و تحسین است

  4. فاطمه :
    ۰۴ خرداد ۹۶

    متن بسیار عالی است، با تشکر از نویسنده

  5. حسن زاده :
    ۰۴ خرداد ۹۶

    باتوجه به رویکرد اعتدالی شما مقاله ی مفیدی بود

  6. علی جم :
    ۰۴ خرداد ۹۶

    هرچند ترسیم کنش‌گر اعتدالی جناب عالی گاه بسیار آرمان خواهانه می نمایاند و آن تواتر را در پیش زمینه ذهنی مخاطب ندارد ولی جمله آخر که همانا شر ترساندن است قالب کار را در آورده است.
    شارع مقدس خویش بر پایه اعتدال است و افراط و تفریط هر دو در آن نکوهیده اند.
    برای شما توفیق روز افزون خواستارم.

  7. ف.حسن زاده :
    ۰۴ خرداد ۹۶

    مقاله خوبی بود.
    هر زمان میخواهید منش کسی را ازمایش کنید به او قدرت دهید.

  8. علی :
    ۰۴ خرداد ۹۶

    سلام بسیار عالی
    همیشه راه مدبرانه وعاقلانه که ن تندباشه ونه آهسته سرلوحه زندگی انسان هستش

  9. مسعود قاسمی طارمسری :
    ۰۵ خرداد ۹۶

    بهترین نظام تربیتی، نظامی است معتدل که در آن نه امید بیش از اندازه، نه بیم بیش از اندازه حاکم باشد چنانکه از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده است که فرمود:
    .خَیرُالاَعمالِ اِعتدِالُ الرَّجاءِ وَ الخَوفِ.

  10. مسعود قاسمی طارمسری :
    ۰۵ خرداد ۹۶

    درضمن بسیار عالی اعتدال را وصف نمودید👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  11. معصومه حسین زاده :
    ۰۵ خرداد ۹۶

    میانه روی و اعتدال امری بسیار پسندیده و زیباست که در اسلام در کلیه امور به آن سفارش شده است و ما خوشحالیم که اشخاص تاثیرگذار
    جامعه چنین زیبا می نگرند.

  12. غلام زاده :
    ۰۵ خرداد ۹۶

    اعتدال یکی از قشنگترین نگاه را دارد

  13. پورمهدی :
    ۰۵ خرداد ۹۶

    اعتدال یعنی میانه روی و کاملترش در این متن کامل توضیح داده شده است.در تمامی امور باید معتدل باشیم.

  14. روح الله :
    ۰۶ خرداد ۹۶

    ومن الله توفیقا

  15. رضا :
    ۰۶ خرداد ۹۶

    همیشه حد وسط به نظر عاقلانه تر میاد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.