راه سوم

راه سوم:  این سخنان و افاضات امام جمعه موقت مرکز استان گیلان ، شهر رشت است . صدای امام “عادل ” نماز جماعتی است که در آغاز خطبه های نماز جمعه همگان و خود را به رعایت “تقوا” و تقواپیشگی دعوت می کند:

 این سخنان و افاضات امام جمعه موقت مرکز استان گیلان ، شهر رشت است . صدای امام “عادل ” نماز جماعتی است که در آغاز خطبه های نماز جمعه همگان و خود را به رعایت “تقوا” و تقواپیشگی دعوت می کند:

«… معلوم نیست چرا دولت به‌دنبال ذلیل نشان دادن مردم است .

تورم، تعطیلی کارخانه‌ها، بیکاری ، گرانی ونگرانی مردم از” بودجه” عامل ایجاد بسترهای فتنه اخیر است .

ما قبل از ارائه لایحه بودجه به دولت تذکر داده بودیم که این لایحه سبب نگرانی مردم می‌شود اما به آن توجهی نشد.

…دولت گزارشات دروغی را درباره اقداماتش در تلویزیون بیان می‌کند …

درست است که دروغگویی کنتور نمی‌اندازد اما مردم هوشیار هستند و می‌فهمند شما دروغ می‌گویید.

در بودجه نباید بی توجهی نسبت به مشکلات مردم دیده شود… دولت و مجلس زمینه آرامش و آسایش مردم را فراهم کنند و از ارائه آمار غلط و دروغ به مردم بپرهیزند، زیرا مردم دروغ گویی مسئولان را از یاد نمی برند

… گرانی حامل‌های انرژی بسترساز فتنه ۹۶ است : دولت با سیاسی کاری در سال‌های اول، گرانی را ایجاد نکرد تا رای مردم را جمع کند و بعد از رسیدن به خواسته‌اش، وعده‌هایش را فراموش کرد.

… پرداختن به عصمت پیامبران بحثی تخصصی است : رئیس جمهور به‌دنبال فرافکنی و ایجاد دعواهای سیاسی است تا به وعده‌هایش عمل نکند وگرنه عصمت اهل‌بیت به وی ازتباطی ندارد.

…عدم مدیریت فضای مجازی از علل بروز فتنه‌های اخیر است .

…در مسئله برجام هیچ سودی دستگیر ملت ایران نشد …»

منبع: خبرگزاری تسنیم و پایگاه خبری تابناک .

****

داعیه ها، اتهامات و نفرت پراکنی های فوق الذکر تلخیصی از گفته های بی بی سی و VOA آمریکا نیست. اقتباسی از یاوه سرایی های نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز نیست .

این سخنان و افاضات امام جمعه موقت مرکز استان گیلان ، شهر رشت است . صدای امام “عادل ” نماز جماعتی است که در آغاز خطبه های نماز جمعه همگان و خود را به رعایت “تقوا” و تقواپیشگی دعوت می کند !

این سخنان ، احکام صادره دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ! استان گیلان ، ” حجت اسلام ” و ” حجت مسلمین ” آقای غلامرضا شفیعی زاده است که ظهر جمعه در نماز “وحدت آفرین و امید بخش” جمعه رشت در مصلای امام خمینی ( ره) بر بلندای منبر شهر در فرازی دولت نظام جمهوری اسلامی ایران را به “دروغگویی و به فریب دادن مردم” محکوم می کند و بذر ناامیدی و یاس بر جامعه ایی می پراکند که مردمانش در این زمانه و روزها بسیار به نهال نحیف ” امید ” چشم دوخته و نیازمندند .

وقتی علاوه بر تفرقه افکنی و اتهامات مشابه دشمن خارجی ، به مسئولین مستقر کشور توسط امثال خطیب نماز جمعه که از متولیان نهاد مدافع ارکان نظام جمهوری اسلامی هستند مورد تایید واقع می شود آیا نمی تواند عامل بهانه و زمینه تحریک، و حضور بخشی از جامعه که با مشکلات بسیاری مواجه بوده و یا آن عده ی درکمین نشستهِ سالیانِ دراز، در خیابانها شود ؟ تا در کف خیابان خشم فرو خورده خود را آزاد سازند.؟

آیا چنین صداهایی مصداق سخن آقای علوی وزیر محترم اطلاعات نیست ؟ که می گویند: ” دامن زدن به اختلافات درونی یکی از علل پیدایش حوادث اخیر است ” .

آیا چنین اتهام افکنیهایی به بخشی از مسولین اجرایی کشور ” نظام” آنهم از تریبون نماز جمعه مغایر و تنافی با دیگر سخن وزیر محترم اطلاعات نیست که ” بر همگرایی ، هم افزایی و وحدت مسئولان زیر پرچم ولایت مقام معظم رهبری برای حل مشکلات تاکید می کنند” ؟

امام جمعه موقت موصوف به تالى فاسد اظهارت خودشان توجه ندارند که در فرهنگ سیاسى ایران به غلط یا به درست ذهنیت جامعه ایرانى شاید بین اجزاء حاکمیت (دولت و بقیه اجزاء حاکمیت) تفاوت کارکردی قائل باشند اما تفاوت ماهوى قائل نیستند. این بدین معناست که وقتى خطیب نماز جمعه جزئى از این حاکمیت را دروغگو و فریبگر مى نامند ، جامعه در ناخودآگاه جمعى خود آنرا به کلیت حاکمیت تسرى میدهد و این در نهایت صرفا منجر به ناامیدى از دولت نمى شود بلکه در ناخودآگاه جمعى ناامیدى از امر کلان را بازتولید مى کند و این شایسته خطیب جمعه اهل تدبیر و مدعی “بصیرت” نیست که از مکان مقدس نمازجمعه این چنین بر شاخه بنشیند و بُن ببرد!

ایشان در خطبه نخست به استناد آیات قرانی بعد از پرداختن معنی “فتنه” به امتحان و آزمایش و سپس آشوب و شورش؛ به زمینه ها ، بسترها و علل فتنه می پردازند و با مثالی جالب و همه فهم، تلاش در شناساندن “فتنه گر ” می نمایند و می گویند: “بین مردم معروف است ، به کسیکه بین مردم دوبهم زنی بکند و یا بین خانواده ای بهم بزند می گویند فلانی فتنه می کند و فتنه گر است” . اگر این تعریف مصداقی را یک نشانه فتنه گر شناسی فرض بگیریم ، برای همه و یا اکثر دلسوزان و همراهان قبل و بعد از انقلاب که تا به امروز نظارگر تحولات و رخدادها بوده اند چنانچه از نخستین مصداق داخلی این مثال، سوال پرسیده شود پاسخ همانی است که بعد از این پرسش ، اکنون به ذهن خوانندگان این مقال متبادر شده است . و نیازی به ذکر نام ” معجزه هزاره سوم” نخواهد بود .

دیگر آنکه اگر مردم ، دولت های وقت و سایر نهادهای درون نظام و حاکمیت را یک خانواده بدانیم با اتهامات نسبت داده شده مذکور به دولت توسط خطیب و امام جمعه موقت فوق الذکر ، آیا حاضرین در نمازجمعه و خوانندگان این این اتهامات ، اقدام خطیب مذکور را یک عمل و رفتار ” دوبهم زنی “میان مردم و دولت و نظام مفروض نمی گیرند و در زمره مثالی که خودشان ذکر کرده اند قرار نخواهند داد ؟

ایشان در بخشی از اتهامات خود ، دولت را عامل اعتراضات – فتنه- اخیر میدانند و در بخشی دیگر همین دولت عامل اعتراضات مذکور را بر لزوم رسیدگی به مطالبات برحق مردم فرا می خواند تا فتنه ! دوباره بروز نکند .

نتیجه آنکه از منظر ایشان، مطالبات زمانی بر حق محسوب می شود که فقط متوجه دولت باشد آنهم دولت روحانی !

زمانی ، ” مردم” و مطالباتشان ” بر حق” خواهد بود که اولا اعتراضاتشان ” اقتصادی ” باشد و وقتی هم اعتراض می کنند و یا شعاری سر می دهند معطوف به بیکاری و گرانی و نگرانی از نحوه توزیع بودجه باشد و فقط متوجه دولت روحانی شود زیرا به غیر از رعایت توصیه های خطیب مذکور ، همان ” مردم ” می شوند آشوبگر و بقیه داستان و ماجرا نیز درشمول ” فتنه ” قرار می گیرد .

مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود به نکات ظریف و آگاهی بخشی اشاره می کنند و به همه مسئولان متذکر می شوند تا هریک سهم و مسئولیت خویش را در رویدادهای پذیرا باشند. معظم له سخن از ” زخمی ” گفتند که بهانه حضور مگسان خارجی را فراهم می سازد . رهبری به کرار از زخمهای متنوع و گوناگونی که ناشی از عدم پایبندی به گزاره های اخلاقی و عدم توجه به موضوعات فرهنگی،آسیبهای اجتماعی، سیاسی ، و زخمهای منبعث از “غفلتها “و بی تدبیریها و نیز ” اقتصادی ” هم ، بسیار تاکید کرده اند .

این زخم ریشه تنیده در بدن رنجور ملت و کشور را فقط منحصر به نیازهای اقتصادی نمودن که حتما بخشی متاثر از آنست حتما به تغافل و تجاهل از زخمهای دیگر و فرافکنی ها منجر می شود و کمکی به حل مسئله و مسایل موجود نخواهد کرد .

همه کسانیکه از مواهب منزلت ناشی از قدرت و عناوین مسئولیتی و تریبون های رسمی و رسانه ای برخوردار هستند باید مسئولیت سهمی از وضعیت موجود و حوادث ناگوار کشور را برعهده بگیرند و حواله دادن توپ عاملیت مشکلات و کاستیها به دیگران نوعی فرار به جلو محسوب می شود .

ای کاش خطیب محترم همانگونه که در موضوع فتنه به آیات قرآنی استناد و رجوع نمودند و از آیات قرآنی شاهد آوردند در تحلیل موضوعات اقتصادی نیز به علم اقتصاد استناد می کردند و گزاره های علمی را مبنای سخنان خود قرارمی دادند .

کیست که نداند سکوت همراه با عدم تعجیل در رسیدگی و جراحی به هنگام دمل چرکین اختلاسهای کلان رخ داده در دولت پاک دستان و نیز خاموشی هشت ساله تریبونهای مختارِ صاحب صدا در مقابل ایجاد قارچ گونه موسسه های اعتباری بامجوز و بی مجوز زمینه ساز شکل گیری چنین برخی از نارضایتی های اخیر نمی شد. موسسه هایی که به ۴۰تا ۸۰ درصد دریافت و پرداخت بهره اقدام می کردند و مصداق ” ربا ” ی مزمت شده ای بودند که هم در قران و هم شرح تفصیلی آن در روایات آمده است، و مصداق عینی ربا خواری است. همان موسسه های اعتباری موصوف که به گفته آقای روحانی به نمایندگان در صحن مجلس با اخذمجوز از دولت های نهم و دهم ۲۵ درصد منابع پولی کشور را در اختیار خود گرفته بودند و اگر اراده و شجاعت روحانی و اذن و حمایت رهبری در برخورد با اینان صورت نمی گرفت اینک باید به تراست و کارتلهای پولی و مالی بزرگ کشور تبدیل می شدند و نبض شریان های حیاتی نه تنها اقتصادی کشور بلکه دیگر حوزه ها را در اختیار می گرفتند .

یک جانبه نگری و عدم درک صحیح از اوضاع کشور و تضعیف دولت منتخب میلیون ها ایرانی و پمپاژ یاس و نا امیدی در میان جوانان و مردم آگاه و فهیم کشور توسط مصاحبه های یک سویه ی صدا و سیما ملی و دیگر رسانه های فراگیر و موسسه ها و نهادهای فرهنگی که بودجه ی خود را از همین دولت می گیرند ولی ساز ناکوک در تقابل با دولت می نوازند و با پروپاگاندای رسانه ای خود بجای نقد علمی از سخره گرفتن و تخریب برنامه و هراقدام پیش رونده دولت دریغ نمی ورزد. پروسه عملیات خالی کردن پشت دولت و چاله سازی های مستمر و ممتد توسط آنانی که با برجام منافع نامشروع خود را از دست داده اند و در مقابله با دولتی که سرباز خط مقدم جبهه های برون رفت از کاستیها و سختیهای داخلی و خارجی است از دیگر زخمهایی است که بستر و زمینه های سرباز کردن این زخمها در حوادث اخیر شده است و مردمانی با خاستگاهای گوناگون را به خیابانها کشانده و زمینه برای حضور محدود مگسان فتنه گر داخلی و اربابان فتنه گرخارجی را نیز فراهم می سازد .

باید از خطیب محترم سوال پرسید کدام اقدام دولتها در راستای ذلیل کردن مردم بود و است ؟

انتشار حقوق شهروندی و دفاع از تجمعات و اعتراضات قانونی و تحمل و صبوری رئیس جمهور و حامیان وی در مقابل شعار مرگ بر روحانی در طی ماه های گذشته توسط مال باختگان موسسه های اعتباری و تعاونی هایی که مجوز خود را از دولت های قبل از دولت روحانی گرفته اند ولی ماه ها خشم خود را بر سر دولت روحانی خالی می کنند ذلیل شده اند یا دولت و حامیانی که با نقد هتاکانه به اعتراض بخشی از مردم ایران اسلامی تحت عناوین خاک و خاشاک و اشغال مردم را تحقیر و ذلیل کرده اند؟

از نگرانی مردم و خودتان از لایحه بودجه سال ۹۷ که موجب فتنه است گفته اید !

علنی کردن بودجه و قرار دادن آن در آکواریومی باشیشه های شفاف و قابل رویت برای همگان آنهم برای نخستین بار در تاریخ بودجه نویسی کشور، آیا مردم را نگران کرده است یا حذف و قطع بودجه برخی موسسات که سالیان درازی دست در جیب ملت کرده بودند و از خوان بیت المال ارتزاق می کردند و به هیچ یک از نهادهای نظارتی نیز پاسخگو نبودند شما را نگران کرده است ؟ ویا برخی موسسات و نهادهای دیگر که با کاهش بودجه در مقابل همان مشکلات اقتصادی که شما مدعی آن هستید مواجه شده اند ولی علی رغم ادعای معضلات اقتصادی، باز شمارا نگران کرده است؟

نسبت دروغ دادن به دولت و دولتمردان مستقر که منتخب بخش وسیعی از جامعه را شامل می شوند با کدام حجت شرعی و قانونی صورت می گیرد ؟ مرادتان از دولت کیست ؟ آیا قانون و کسوت امامت جمعه اجازه اتهام به هر فردی از آحاد جامعه و بالاخص به منتخبان مردم را می دهد ؟

امام جمعه مذکور اظهار نظر نقد حاکمان توسط رئیس جمهور را که با ذکر مثالهایی از ائمه اطهار و پیامبر ( ص) همراه بود بهانه تهمتی دیگر به رئیس جمهور قرار می دهند و ایشان را متهم به فرافکنی و ایجاد دعواهای سیاسی و عمل نکردن به وعده های خود میکنند .!

آیا شان فقهی و دینی آقای شفیعی زاده و امثال ایشان از شان فقهی و دینی رئیس جمهور، آقای روحانی که عضو شورای خبرگان رهبری است بالاتر و برتر است ؟ منتخبی که حداقل صلاحیت عضویت وی در این مجلس اجتهاد است .

آقای شفیعی زاده عدم مدیریت فضای مجازی را از علل فتنه ۳۰ درصد از حاضرین ! در تظاهرات اخیر بیان می کنند چون معتقدند ۷۰ درصد بقیه شرکت کنندگان مردم عادی هستند که مطالبات به حقی دارند .

ما نیز در کنار جنبه های مثبت فضای مجازی به برخی آثار و متربات منفی آن که اخلاق جامعه را نشانه گرفته است و زمینه اخبار دروغ ، تهمت و هتک آبرو و…فراهم کرده است معترفیم ولی این رجوع همگانی و فراگیرشدن فضای مجازی را باید در زمینه ها و علل دیگری جستجو کرد که در این مجال بیان آن به اطناب کلام منجر می شود .

ولی در این مختصر باید پذیرفت که چنین رجوع فراگیری به فضای مجازی به علت انحصاری شدن و درخدمت بودن یک صدا و نمایندگی کردن یک جریان فکری توسط صدا و سیما و انتقال آزاد و بی هزینه خبر پراکنی توسط برخی خبرگزاریها فقط برای بیان یک گرایش فکری از تریبونهای رسمی همگانی چنین استقبالی اجتناب ناپذیر است .آقای شفیعی زاده ! همه ما به وضوح می بینیم و می دانیم که دوران انعکاس تک صدایی و همه به گوش ، به پایان رسیده است. دوران صدای حق چونان که اهالی مکه به سلمان فارسی در اول مواجهه با پیامبر اسلام ( ص) تجویز کرده بودند گذشته است .

اگر به آزادی فکر و بیان و نیز به آزادی پس از بیان به عنوان یک ارزش باور نداریم به آزادی به عنوان یک روش باور کنیم و قواعد قانونی کسب قدرت برای خدمت به کشور را پذیرا باشیم. فضای مجازی علی رغم برخی مضارش ، فرصت شنیدن صداهای متفاوت را نیز به ما و شما می دهد. کمی هم تمرین سکوت و شنیدن برای همه ما لازم است چون گقته اند دو گوش برای دوبرابر گوش کردن است و در مقابل یک دهان برای گفتن .

شرط انصاف نیست دولتمردانی که در بدترین شرایط سکان اداره کشور را پس از انقلاب از دولت پیشین تحویل گرفته است و برای حل مشکلات ناشی از بلایای زمینی و آسمانی همچون زلزله های متوالی ، ریزگردهای مستمر ، دسیسه های دشمنان خارجی ، کلوخ اندازیها و بهانه تراشی ها و نفرت پراکنی های رقبای سیاسی داخلی کمر همت محکم کرده است اینگونه یک طرفه و حق جانبدارانه آنهم از تریبون نماز جمعه دولت را بزنیم . تردید نکنید مردم آگاه ، واقع بین ، نکته سنج و منصف جامعه برای جنابعالی و امثالهم کف نخواهند زد و هورا نخواهند کشید .

در پایان از باب فریضه امر به معروف، شایسته و عقلانی است شورای سیاست گذاری ائمه و جماعت نماز جمعه، در زمانی که کشور با عبور از التهابات پرهزینه نیازمند آرامش ، زبان وحدت بخش و امید آفرین است توصیه های لازم را به آن عده از خطیبان محترم نماز جمعه که تابع علقه های شدید جریان های سیاسی متبوع خود هستند، تذکر موکد بفرمایند تا موجبات التهاب افکنی مجدد در کشور مهیا نشود .

ائمه جمعه و خطیبان نمازجمعه در جامعه دینى نقش پدرانه اى دارند که در این نقش علاوه بر ترویج دین و دیندارى از جایگاه مقدس خطیب جمعه میتوانند تسکین دهنده آلام مردم باشند و دلسوز دولت نظام اسلامى ، سیره و سلوکى که همواره مرحوم آیت ا.. احسانبخش بر آن سیره بودند و بعد از ایشان هم آیت ا… قربانى.

بارها و بارها چه مرحوم احسانبخش و چه آیت … قربانى مشکلات مردم را بصورت موضوع مشخص از تریبون نمازجمعه مطرح میکردند (مانند مشکلات چایکاران و …) و از دولت خواستار کمک به حل موضوع میشدند اما هیچگاه این دو بزرگوار در بیان دردها و آلام مردم دولت را دروغگو خطاب نمیکردند! و این است تفاوت امام جمعه بودن با سخنگوى یک جریان سیاسى بودن ! بى تردید آنچه می ماند نقش پدرانه امام جمعه است که هم مرحوم احسانبخش و هم آیت ا… قربانى بر همین سبک و سیاق بودند.

لازم است استاندار محترم و دیگر نمایندگان دولت در استان درمقابل چنین اتهامات سنگین و نسبت دادن دروغگویی به مقامات عالی خود را و همچنین نسبت به سخنانی که موجب امید سوزی مردم می شود بی تفاوت نباشند و از طریق مجاری ذیصلاح نسبت به پیگرد قانونی تهمت زنندگان و تفرقه افکنان اقدامات لازم را به عمل آورند .

ک. کشوردوست

مطالب مرتبط