پیامبر اسلام (ص) می فرماید
۞ «بهترین امور، حد وسط و میانه و حالت اعتدال آنها است و باید دوست داشتنی ترین امور در نزد تو، حد وسط و معتدل آنها در حق باشد» (مستدرک الوسائل، ج ۸: ۲۵۵) ۞
Monday, 17 December , 2018
امروز : دوشنبه, ۲۶ آذر , ۱۳۹۷ - 9 ربيع ثاني 1440
شناسه خبر : 39778
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ | ارسال توسط :
مختار جباری

وقتى سياست ، جامعه را مى بلعد!

كسانى در ايران فارغ از تعداد و كميت شان نسبت به كل جمعيت ايران در يك انتخاب آرمان گرايانه و ايدئولوژيك ، سياست هايى را پيگير و اعمال مى كنند كه بقول آقاى ظريف “تصميم گرفته اند طور ديگر زندگى كنند” اينان خود به دو دسته تقسيم مى شوند : ١- آرمان گرايانى كه با پذيرش ذهنى و عينى ايدئولوژى و آرمان ، تمام صعوبت ها و سختى ها آرمان گرايانه زيستن را پذيرفته اند ٢-آرمان گرايانى با پذيرش ذهنى و البته بدون قرار گرفتن در صعوبت ها و سختى هاى اين آرمان گرايى، كه اغلب مديران . سياست مداران و آقازاده ها در اين دسته قرار مى گيرند كه نه غم نان دارند و نه اضطراب بيدارشدن صبح كه كى به تاريكى شب برسد!
وقتى سياست ، جامعه را مى بلعد!

راه سوم: مختار جباری/ نه از سياست گزيرى است و نه از جامعه گريزى ، سوال اين است چه نسبتى بين اين دو ناگزيرى( سياست) و ناگريزى( جامعه) وجود دارد؟
بطور كلى مى توان گفت بين اين دو ( سياست و جامعه) نسبيت هاى چهارگانه برقرار است:
١-ضعيف_ضعيف ٢- قوى _قوى ٣-ضعيف_قوى٤- قوى _ضعيف
در كشورهاى توسعه يافته و مدرن ، وضعيت قوى_قوى برقرار است اما در كشورهاى در حال توسعه يا توسعه نيافته نسبت هاى سه گانه ديگر برقرار است. در ايران چه نسبتى بين اين دو برقرار است؟ در اين نوشتار قصد پاسخ دادن به اين سوال را ندارم بلكه از منظرى ديگر مى خواهم اين نسبت را واكاوى كنم.
الف- كسانى در ايران فارغ از تعداد و كميت شان نسبت به كل جمعيت ايران در يك انتخاب آرمان گرايانه و ايدئولوژيك ، سياست هايى را پيگير و اعمال مى كنند كه بقول آقاى ظريف “تصميم گرفته اند طور ديگر زندگى كنند” اينان خود به دو دسته تقسيم مى شوند : ١- آرمان گرايانى كه با پذيرش ذهنى و عينى ايدئولوژى و آرمان ، تمام صعوبت ها و سختى ها آرمان گرايانه زيستن را پذيرفته اند ٢-آرمان گرايانى با پذيرش ذهنى و البته بدون قرار گرفتن در صعوبت ها و سختى هاى اين آرمان گرايى، كه اغلب مديران . سياست مداران و آقازاده ها در اين دسته قرار مى گيرند كه نه غم نان دارند و نه اضطراب بيدارشدن صبح كه كى به تاريكى شب برسد!
ب- كسان ديگر كه در اين مملكت” نمى خواهند طور ديگر زندگى كنند” ! اينان نيز به چند گروه تقسيم مى شوند:
١- كسانى كه جزو طبقه برخوردار هستند : اين بخش از جامعه ايرانى ، نه غم نان دارند و نه دغدغه نام ، با امكانات مالى كه دارند زندگى مورد ايده آل شان را يا اين سوى مرز يا آن سوى مرز فراهم مى كنند . اين گروه فقط با آرمان گرايان دسته اول مشكل دارند ولى با آرمان گرايان دسته دوم مى دانند چگونه زيست مسالمت آميز داشته باشند و گاهى اوقات براى آهنگ مشتركى ، رقص مشتركى با هم دارند!
٢- كسانى كه جزو طبقه متوسط هستند ، البته در شرايط اقتصادى حاضر بخش زيادى از اين گروه به سمت گروه فرودستان با شيبى تند خواهند رفت!
اين گروه دغدغه هاى فرهنگى و آزادى هاى اجتماعى دارند . اين گروه از جامعه، با سياست تخت نرد بازى مى كنند ، گاه برنده اند گاه بازنده وگاه نيمه برنده و نيمه بازنده و اغلب اوقات توهم برنده بودن دارند!
٣- كسانى در جامعه كه در گروه فرودستان قرار مى گيرند و البته بر تعدادشان روز به روز افزوده مى شود. اين بخش از جامعه ، نان شان آغشته به رنج و درد است البته اگر نان شان در تنور سياست نسوزد! اين گروه صداى شان در ميان صداهاى بلند گروه اول و دوم گم مى شود !
هر نسبتى بين سياست و جامعه از نسبت هاى چهارگانه قائل باشيم ، فكر كنم سياست ، گروه آخر از جامعه را مى بلعد و چه خوش خيال گروه دوم كه دير يا زود به گروه آخر خواهند پيوست چه با شيب تند و چه با شيب ملايم

گیلان تیتر

نویسنده : مختار جباری |
کلید واژه ها
,
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.